Bez COOKIEs je omezený přístup!

Železniční přejezdy

Zpět Obsah

Každý ví, že na přejezdech dochází příliš často ke smrtelným nehodám. A i když nedojde ke ztrátám na životech, ani ty milionové hmotné škody nejsou zanedbatelné.

Plně chápu, že se problém nejdokonaleji vyřeší postavením mimoúrovňového křížení. Jenže i to má své háčky. Jednak je to příliš drahé, než aby se to dalo takto vyřešit všude, jednak jsou místa, kde to tímto způsobem vyřešit prostě nejde. Na nadjezd nebo podjezd prostě není všude místo.

Přitom existuje řešení, které opravdu funguje, je naprosto spolehlivé, je úspěšně vyzkoušené a navíc už je i hromadně zaváděné. Bohužel ne u nás, ale v zahraničí.

Starší verze - červená světla jen vpravo

Starší verze - červená světla jen vpravo

Starší verze přejezdu – světla jsou pouze na pravé polovině

Má to pro nás malou nevýhodu, museli bychom případně platit za licenci, pokud je to patentově chráněné. Ale vzhledem k tomu, kolik hodnot může zachránit, si myslím, že to není velká nevýhoda.

Podívejte se na obrázek, jak to funguje. Místo závor (případně spolu s nimi) ze silnice vyskočí mohutná traverza, která zabrání vozidlům vjet na přejezd. Vyklopení zajišťuje silná pružina, zpátky tuto traverzu stáhne elektromotor pomocí řetězů (na druhém obrázku jsou vidět). Stačí uvolnit ozub a všechny traverzy na přejezdu se vyklopí vzhůru. Na čelní hraně traverzy jsou blikající červená světla, slouží jako účinná výstraha. Toto ruské řešení je jednoduché, až humpolácky »traverzoidní«, ale v jeho jednoduchosti je síla. Zařízení nedovolí vjet na trať ani těžkému kamionu.

Co se ale stane, když toto zařízení uzavře nějaké vozidlo na kolejích? Vůbec nic! Z druhé strany se jedná o mírně sklopenou vozovku, ta nezablokuje vozidlo ani fyzicky, ani psychologicky. Z kolejí to nevypadá jako závora, ale jako šikmá vozovka, řidič ji snadno přehlédne a když na to najede, auto traverzu vlastní vahou zamáčkne do vozovky a nerušeně projede.

Odjet můžete snadno, vjet na přejezd prostě nelze.

Novější verze - červená světla na obou traverzách

Novější verze - červená světla na obou traverzách

Novější varianta – světla jsou na všech traverzách

V Rusku toto zabezpečování montují o překot všude, kde to jde. Počty takto zabezpečených přejezdů jdou už do tisíců. Trať Moskva – Petrohrad je takto vybavená již na 100%, teď se rozšiřují i na vedlejší tratě. I když je to primitivní, je to technicky jednoduché, účinné, spolehlivé a levné, dá se to snadno zavádět, dá se tím doplnit současný přejezd se závorami, případně se to dá instalovat i bez závor... Kolumbovo vejce!

Zato u nás se jen podívejte! Přejezdy, na kterých došlo k tragickým nehodám, jsou pořád stejně nebezpečné. Nikdo proti tomu nic nedělá.

Přitom tady řešení je! Jen chtít!

line

Teď mi asi řeknete, že bych měl tento námět poslat spíš na Ministerstvo dopravy. To by se tím přece mělo zabývat, ne?

Na Ministerstvo dopravy jsem to poslal. Adresoval jsem to panu ministrovi Ťokovi. Jenže se to k němu vůbec nedostalo. Nějací úředníci můj dopis »vyřídili« za něho následovně:

Napsali, že toto řešení nemůže ministerstvo dopravy doporučit, protože je životu nebezpečné. Když totiž nějaký řidič najede do vztyčené traverzy rychlostí 100km/h, nejenže si těžce poškodí svůj automobil, ale může být při takovém nárazu i těžce zraněn.

Nepopírám, že takhle může někdo skončit. Je to opravdu jako náraz do zdi. Ale kvůli jednomu pirátovi, který jede přes přejezd stovkou, ačkoliv tam svítí červená světla, necháme dál zabíjet jiné lidi? Mimochodem, mám i videa, kde tohle zařízení zastaví i kamion, který nedokázal zastavit kvůli náledí. Naopak mám video, kde na přejezdu, dosud takto nevybaveném, způsobil kamion klouzající na náledí vykolejení hned dvou vlaků s milionovými škodami.

Přesně stejným nejapným způsobem odmítli v roce 1991 můj návrh zavést v Čechách retardéry, takové ty prahy či boule na silnici, které na řidičích vynucují, aby přes ně jeli pomalu (v místech, kde je značka omezení rychlosti na 30km/h). Líbily se mi v Londýně... jenže úředníci mi napsali, když na retardér někdo najede rychlostí 130 km/h, tak ho retardér katapultuje i s autem do výšky a skončí na střeše. A z tohoto důvodu nemůžeme...

Prostě se mi zdá, že tyto žáby na prameni jsou děsně vynalézavé pouze v hledání důvodů, proč nic nedělat. Retardéry se v Čechách nakonec prosadily, i když se zpožděním skoro 20 let. Nu což, vzal je čert, dnes v Čechách na silnicích jsou, nikoho ještě nekatapultovaly (a i kdyby, pirátovi, který jede 130 km/h u školky, kde je třicítka, bych to jedině přál).

Stejně tak trapný mi bohužel připadá argument, že si rozbije auto pirát, který na železničním přejezdu narazí do bariéry v rychlosti 100 km/h. Ano, jsou i taková videa. Ale když někdo na přejezdu jede 100km/h, předjíždí přitom kolonu disciplinovaně stojící před blikajícími červenými světly a v té šílené rychlosti se napasuje do traverzy, jejíž čelní hrana celá červeně bliká, přičemž by mu hrozilo, že vjede pod rychlík a dopadne tisíckrát hůř, protože ho budou z té hromady plechů po částech pracně vystříhávat, můžete vzít »dojemnou« starost o něho jako logický a rozumný argument?

A pokud takto přistupují ministerští úředníci ke své práci pořád, nemůžeme se divit, že jsme v současném marasmu. Tázal bych se, jakým přínosem jsou takoví úředníci? Nezlobte se na mě, ale tady se nepochybně pohybujeme čistě v záporných hodnotách. Ti škůdci tam prostě jen škodí.

Nesvádějme současný marasmus na ministra! K tomu se rozumný nápad díky těmto žabám na prameni prostě nedostane. Zato chtějí podporovat technické zařízení, které nějakým čidlem detekuje na přejezdu automobil a zastaví přibližující se vlak. Promiňte mi ten výraz, ale to je krávovina. Zábrzdná vzdálenost vlaku bývá 1000m. Pokud vlak dostane příkaz »Zastavte všemi prostředky« 900m od přejezdu, zastaví až 100m za přejezdem, přičemž těch 100m pohází troskami kamionu. Vývoj toho nefunkčního nesmyslu bude stát miliardy a někdo se přitom napakuje. A o to zřejmě jde?

Proč jenom u nás sedí na ministerstvech tolik neschopných žab na prameni?


Konec – zatím.

Dodatek:

Vyjádření Správy železnic:

...pokračování příště...


Pro online-čtenáře: objevíte-li v textu chybu (nebo překlep), klikněte na ERRATA (ikonka je na konci kapitoly), chybnou větu zkopírujte do hlášení (pokud tam již není uvedená jiným čtenářem). Před a za chybu dejte hvězdičku - * - zvýrazníte ji tím. Případné poznámky uveďte (v závorce!) na konci řádku.

Díky za pomoc!


Nápověda: V pravém horním rohu každé kapitoly je drobná ikonka bílého ducha ( - na bílé stránce jsou vidět jen oči a černě blikající pusa - co chcete od ducha, že?). Kliknutím na něho se zbarví červeně a současně se podbarví všechny řádky, ve kterých došlo k nějaké změně proti minulé verzi. V další verzi se červené podbarvení postupně mění na: červené - žluté - lila - zelené - modravé - normální. Je tak zřejmé, jak se kniha měnila. Duch v levém horním okraji slouží podobným způsobem ke zvýraznění přímé řeči. Druhým kliknutím se podbarvení textů i duchů zruší.

Hodinky před jménem kapitoly v obsahu obsahují (po najetí myší!) čas poslední změny kapitoly, aby se dal vysledovat průběh změn. Značka místo nich znamená: v této kapitole se změnil text právě dnes.

Konec

Zpět Obsah

© 2000-2020 Václav Semerád, Nová Ves

Knihy skupiny

Úvahy a plky


0) Úvahy a plky

Titul: Úvahy a plky

Podtitul: (moje)

Autor: Václav Semerád


Spoluautor: Kolektiv

© 2000-2020 Václav Semerád, Nová Ves

Skupina: Úvahy a plky

Veškeré připomínky jsou vítané

vsemerad@volny.cz

Nakladatel: Autobus

Žánr: Literatura faktu

Téma: Úvahy-a-plky

Errata:

Podotknutí: 

Připomínky


Kliknutím na obrázek autobusu (v levém horním rohu - pod myší se mění) přeskočíte na konec textu (u obsahu tam je slovník, anketa a diskuse). Podobný obrázek vpravo skočí ještě dál na diskusi. Kde tyto položky nejsou, oba obrázky skáčí na konec souboru.


SDÍLENÁ LITERATURA


www.romanyzdarma a www.sw.gurroa.cz

Tento pokus o sdílenou literaturu rozesílejte, prosím, dál. Pokud usoudíte, že napsaný text byl pro vás natolik zajímavý a čtivý, že byste byli ochotni ho finančně ohodnotit, pošlete autorovi na číslo konta

*** 1479600028/3030 ***

dobrovolný příspěvek (do dvaceti korun).

Jde o nový směr šíření literatury bez mezičlánků a dalších nákladů, který by se časem mohl stát přijatelný autorům i čtenářům.

Díky.

Poznámky pod čarou


1 »Spící agenti« = agenti, kteří nic nedělají a čekají na »svůj den«

2 Skoro všichni = všichni až na zanedbatelné výjimky.

3 Až na zanedbatelné výjimky

4 Curvy („c" se čte jako „k")

5 Pokud pijeme, abychom zapomněli...

6 Přesněji, není to tak. Prostitutka je zaměstnání, kdežto kurwa je vlastnost!

7 Právní (ne)řád Šaríja to dokonce trestá smrtí!

8 Nehodící se škrtněte!


Poslední zdvořilý příspěvek ve Fóru (klikněte si) je od knihomol: 21/9 na téma: Kočky-mňoukají-tence : Nějak se nám Závodí zredukovalo. ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????,   =*=   21.09 SW : Změna koncepce... :-D ;

Domů
Statistiky

"Úvahy a plky (moje)" (komentáře)

Téma=Železniční-přejezdy

Nahoru!
Knihy, úvahy

  

Nepřihlášení (roboti) nemohou přispívat!

2. Jméno: VlastimilČech

 

Info: veterán

31.07.2020 v 08:54 id: 1335833

Napadají mne jediné důvody, proč se úřady brání zavedení těch ruských bloků:

- licence, nebo patentové poplatky

- v případě poruchy (třeba i sabotáží) se úsek stane neprůjezdným i pro bezpečnostní a záchranné jednotky. Prý se dá nějak ošidit zabezpečovací zařízení železnice tak, že se jakoby objeví na trati vlak. (Snad zkratováním kabelů, nebo jejich přerušením? nevím) Takže ruská závora zareaguje a kromě chaosu na železnici, zašpuntuju i silnici. Naši spoluobčané se ostatně ve vyvolání železničních problémů osvědčili... Prostě naše závory jsou jenom výstražné, dají se - v nouzi nejvyšší- přelomit a třeba i nadzvednout. Na ty ruské musí být jiný kalibr. btw.: kdo nikdy nestál třeba deset minut před klinkajícími a spuštěnými závorami - a vlak nikde?


SW: V nouzi se dá zašlápnout vztyčená deska vahou jednoho - nejlépe uniformovaného! - muže (který ale musí vědět, co dělá!). Nahoru ji totiž zvedá "jen" pružina. K odjezdu auta "zavřeného" na kolejích není třeba ani to, auto si to zamáčkne samo. Z vnitřní strany se na to najet dá, z vnější ne.

Skutečná příčina je v Evrosojuzu: zařízení pochází z Ruska! (Viz vyjádření Správy železnic- klikěte si na zvětšení!).

Takže kvůli "ochraně" silničních pirátů, kteří by mohli železnici žalovat za to, že si (sami!) poškodili auťáček, necháme dál zabíjet lidi po desítkách (průměr = 38 každoročně).

Vivat byrokracie!

Napadne Vás ještě, kdo by to mohl rozseknout? Neměl bych to poslat prezidentovi? Nebo ombudsmanovi? Ale z těch by si beztak dělali jen šoufky. (31.07.2020 12:28)


VlastimilČech: V tom případě je to jasné. Zranění holoty, která cestuje vlakem, který třeba nouzově brzdí, nebo i vykolejí, zmrzačení solviňáka strojvedoucího, to madam Dvořákovou (mimochodem s velkolepým podpisem) NEZAJÍMÁ!

Důležitý je ten nadutý kravaťák či bambula v limuzíně.

--------------

vysvětlivka: Můj syn rozdělil chlapy na -solviňáky, lopaťáky, vidláky a kravaťáky... chybí trefné názvy pro parasity všech druhů (01.08.2020 09:26)


3. Jméno: Q-200730114

 

 

30.07.2020 v 11:51 id: 1335830

Pošlete to na sždc, drážní inspekci, drážní úřad. Třeba to tam někoho zaujme. Aspoň na jednom z těch míst by mohl být někdo komu na bezpečnosti záleží


SW: Díky za námět. Na SŽDC jsem to poslal. Drážní inspekce nic takového neřeší, řeší pouze skutečné mimořádné události, nic jiného je nezajímá. A drážní úřad nemá vůbec zájem o jakékoliv podněty ke zlepšení čehokoliv. Ale snad si to na SŽDC někdo přečte... (30.07.2020 17:27)


SW: Odpověď od SŽDC viz přílepek k ID=1335833 - tomu říkám vrchol arogance! Abychom "chránili" silniční piráty, necháme dál zabíjet lidi. Ale co, beztak je to "jen" z Ruska... (31.07.2020 12:36)


4. Jméno: VlastimilČech

 

Info: veterán

20.07.2020 v 08:00 id: 1335803

K tomu není co dodat... snad jen malá otázka. Kde to mám podepsat?


Q-1904072: Vlastimil Čech - +1. Ovšem nejhorší u nás je, že právo lumpa je chráněno víc a líp než právo jeho i potenciální obětí. Až lump spácháním i jen pokusu o trestný čin přijde o práva být chráněn před důsledky svého konání, možná že se něco změní. (20.07.2020 09:35)


SW: Tento podnět jsem jako dopis odeslal televizi Prima a starostovi města Studenka, který už pět let marně bojuje za zabezpečení nechvalně známého přejezdu, kde tenkrát kamion sešrotoval Pendolino (a naopak). Uvidíme, kdo z nich tento námět hodí do koše! (22.07.2020 09:54)


Q-20072118: Hm, dodatek informující o "reakci" paní Elišky Čeřovské z redakce i-primy hovoří za vše - přeobojživelníkováno je všude a jak to vypadá, asi by bylo dobré pozvat hejno čápů na hostinu .... (30.07.2020 09:03)



Komentáře

Víc komentářů tu není.

Začátek


Přílepky včera: Kočky-mňoukají-tence

01.08.2020 16:28